Blogheader

Sorbo Challenge: 30 dagen declutteren

“Declutteren”, of het opruimen en weggooien van ongebruikte of overbodige spullen, is een enorme hype. Je kent waarschijnlijk Marie Kondo wel, en haar “joy”-techniek. Declutteren lijkt misschien alleen maar een buzz-woord, maar het heeft meer positieve effecten dan je misschien zult denken. Daarom hebben wij een behapbare, maar effectieve declutter-challenge voor jullie opgezet. Doen jullie mee?

Declutteren maakt het dagelijkse leven gemakkelijker

Over de jaren heen heb je waarschijnlijk veel spullen vergaard, van souvenirs en ongewenste cadeaus tot kasten vol kleding. Op een gegeven moment heb je zoveel spullen verzameld dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het opruimen van zo’n grote hoeveelheid spullen begint eruit te zien als een onbegonnen strijd.

Niet alleen kost het opruimen veel tijd, het wordt ook steeds lastiger om de dagelijkse taken efficiënt uit te voeren. Probeer maar eens te koken in een keuken vol losse frutsels, of even snel te stoffen als tafels en kasten bedolven zijn onder de spullen. Onmogelijk toch? Een goede declutter-ronde zorgt ervoor dat alle spullen hun eigen vaste plek krijgen en dat je overal gemakkelijk bij kunt. Je zult zien dat taken als koken en schoonmaken veel gemakkelijker en sneller gaan als je precies weet waar alles ligt en als je overal goed bij kunt.

Declutteren is goed voor jezelf

Word jij ook al zenuwachtig bij het idee dat er familie of vrienden over de vloer komen, en jouw huis is nog een rommeltje? Voel je een lichte paniek opkomen als je denkt aan de bende op zolder? Een rommelig huis kan leiden tot lichte stressgevoelens, die weer een negatieve invloed kunnen hebben op de gezondheid. Een huis moet een prettige en rustige plek zijn om in thuis te komen na een stressvolle dag op het werk. Het moet een plek zijn om je energie weer op te laden voor de volgende dag. Een grote bende past niet in dat beeld, en daarom is declutteren heel belangrijk.

Het weggooien of weggeven van spullen kan daarnaast ook een heel bevrijdend en positief gevoel geven. Declutteren en het daarna schoon en opgeruimd houden van jouw huis is een positieve gewoonte, waarvan je gelukkig wordt als je dit geregeld doet.

De Sorbo Declutter Challenge

Het hele huis declutteren kan een gigantische klus zijn. Daarom hebben wij onze challenge verdeeld over een hele maand. Je kunt zo elke dag iets kleins aanpakken, zodat je elke dag meer resultaat zult zien! Je zult zien dat wij grote clutter-monsters zoals de kelder, garage of zolder niet hebben meegenomen in de challenge. Om deze ruimtes toch aan te pakken, raden wij aan om te beginnen met het grove werk en daarna steeds kleiner te werken. Begin met het weggooien van grote rommel en werk vervolgens per doos of kast. Dit kun je gemakkelijker verspreiden over aan aantal dagen, zodat het leuker blijft.

Wil je het voor jezelf nog overzichtelijker maken? Maak dan aan de hand van onze tips een eigen kalender, die je aanpast aan je eigen huis. Print jouw kalender uit en hang die bijvoorbeeld op de koelkast. Zo kun je elke dag iets afstrepen!

Week 1: De keuken

1. Keukenkastjes

Zoek al je keukenspullen eens goed uit en geef spullen weg die je niet meer gebruikt. Zorg dat alle opbergbakjes een bijpassende deksel hebben en berg kookboeken en recepten op.

2. Broodbeleg en kruiden

Koop bakjes voor beleg, kruiden en andere rondslingerend voedsel. Gebruik deze voor de voorraadkast, koelkast en vriezer.

3. Voorraadkast

Gooi alles weg wat over de datum is. Zet spullen vooraan waarvan de datum bijna verstreken is of die je veel gebruikt.

4. Aanrecht

Leg alle spullen op de keukentafel en maak het aanrecht goed schoon. Zet alleen spullen terug die je echt altijd binnen handbereik wil hebben en berg de rest op in de keukenkastjes.

5. Vriezer en koelkast

Gooi alles weg wat niet langer bruikbaar is. Sorteer alles per voedselgroep, bijvoorbeeld met handige opbergbakken.

6. Keukentafel

Zorg ervoor dat je keukentafel altijd zoveel mogelijk leeg is, zodat je fris aan een nieuwe dag kan beginnen. Berg de spullen die je vaak gebruikt, ergens op waar je gemakkelijk bij kunt.

7. Servies

Geef alle mokken en glazen weg die nog wel goed zijn, maar die je niet langer gebruikt. Doe dit ook voor schaaltjes, borden en ander servies.

Week 2: Badkamer en slaapkamers

8. Nachtkastje

Berg overbodige spullen op en leg alleen het broodnodige bovenop. Doorzoek kastjes en gooi alles weg wat je niet langer nodig hebt.

9. Kleding

Ga door je kledingkasten heen en geef alles weg wat je dit jaar niet hebt gedragen of waar je niet meer blij van wordt. Berg winterjassen en seizoenskleding op in mooie koffers of dozen.

10. Badkamerkastjes en make-up

Gooi lege of oude flesjes weg, berg spullen op die je niet vaak gebruikt en stop de rest zoveel mogelijk in mandjes die je kan verplaatsen tijdens het schoonmaken.

11. Schoenen en tassen

Bewaar alleen de schoenen en tassen waar je nog echt gelukkig van wordt in grote manden of dozen, zodat ze mooi blijven. Geef de rest weg.

12. Linnenkast

Sorteer handdoeken, dekbedovertrekken en andere dingen in de linnenkast op ‘Houden’, ‘Weggeven’ en ‘Weggooien’. Geef alles weg wat nog goed is, maar je niet meer gebruikt.

13. Sieraden

Geef alles weg wat je niet meer draagt en berg de rest zoveel mogelijk op in mandjes en bakjes om het schoonmaken gemakkelijker te maken.

14. Onderbroeken en sokken

Gooi alle onderbroeken en sokken weg waar gaten in zitten of die je niet langer meer kan dragen. Sorteer sokken op seizoen.

Week 3: Woonkamer en hal

15. De hal

Zoek jassen, schoenen en accessoires zoals handschoenen en sjaals uit. Bewaar datgene wat je dagelijks gebruikt in de hal en berg de rest op voor de andere seizoenen.

16. Dvd’s en cd’s

Heb je nog veel dvd’s, cd’s of misschien zelfs lp’s? Sorteer deze op ‘veel gebruikt’ en ‘minder vaak gebruikt’. Leg je favoriete cd’s op een makkelijk bereikbare plek en berg de rest op in mooie opbergdozen.

17. Boeken

Ga met een kritische blik over de boekenkast en verzamel alle boeken die je niet meer gaat lezen. Geef deze boeken weg, zodat je iemand anders er nog blij mee kan maken!

18. Tafel

Verzamel accessoires zoals kaarsen op een plateau en berg afstandsbedieningen en tv-gidsen op in een mandje of lade. Berg handleidingen bij elkaar op bij de administratie.

19. Woondecoratie

Loop met een bak door het huis en stop alle decoratie in de bak waar je niet langer vrolijk van wordt. Is het tijd voor een decoratie make-over?

20. Tijdschriften

Berg de tijdschriften die je wilt bewaren op in opbergdozen of manden. Knip artikelen die je wilt bewaren uit de andere tijdschriften en gooi de rest weg.

21. Rommellade

Iedereen heeft wel een lade waar van alles in gegooid wordt, van batterijen tot handleidingen. Sorteer de lade en bewaar losse dingen zoveel mogelijk in kleine bakjes.

Week 4: Overige

22. Tas en portemonnee

Gooi oude bonnetjes en overbodige spullen weg. Bewaar belangrijke bonnetjes bij de rest van de administratie en berg make-up en kleine dingen op in kleinere tasjes.

23. Wasmanden

Schaf een extra wasmand aan en verdeel de was over een ‘ophangmand’ en een ‘drogermand’. Zo ben je geen tijd meer kwijt aan het sorteren van de was.

24. Schoonmaakspullen

Gooi producten weg die je niet gebruikt. Vervang oude schoonmaakdoeken. Stapel twee emmers op elkaar: gebruikt er een voor de vaak gebruikte spullen en de ander voor een sopje. Zo kun je alles in een keer pakken.

25. Bureau

Gooi alle oude kalenders en rommeltjes weg. Bewaar administratie in mappen en sorteer de bureauaccessoires. Houd de werkplek zoveel mogelijk leeg en rustig.

26. Administratie

Sorteer alle administratie op type en berg deze op in mappen. Gooi alles weg wat je niet langer nodig hebt

27. E-mails

Gooi alle mails weg die je niet langer nodig hebt. Sorteer de overige mails in mappen. Meld je af voor nieuwsbrieven die je niet langer interessant vindt.

28. Auto

Gooi alle losse rommeltjes, bonnetjes en papiertjes weg. Zoek het dashboardkastje uit en zorg dat er alleen het nodige in ligt.

29. Vrije dag

Werk alle ruimtes af die je nog niet hebt kunnen afmaken en voltooi de Sorbo Declutter challenge! En trakteer jezelf op een mooie bos bloemen om je opgeruimde huis op te fleuren.