Ontstressen

Schoonmaken is gezond: ontstressen met een poetsdoek!

Een ding is zeker: een schoon en opgeruimd huis is fijn om in te leven! We horen je gelijk denken: “Ja, maar ik heb het hartstikke druk en een heleboel stress. Ik wil ontspannen, niet poetsen!” Dat snappen we. Deze maand gaan we je helpen omdenken. Wat nou als we je vertellen dat schoonmaken goed voor je is en dat je door regelmatig het huishouden te doen je aan je mentale en lichamelijke gezondheid kunt werken?

Deze maand hebben we twee blogs, waarin we je alles vertellen over de positieve effecten van schoonmaken op zowel lichaam als geest. En omdat er momenteel wel héél veel gaande is in de wereld, gaan we deze week in op rust en ontspanning. We leggen je uit hoe je de stress van de dag van je af kan laten glijden door huishoudelijke klusjes te doen. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder!

Mindfulness in het huishouden

Na een lange dag werken is het huishouden doen waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt om lekker mee te ontstressen. De meeste mensen zien het huishouden als nóg meer werk in plaats van ontspanning. Maar schoonmaken is een goede manier om een stressvolle dag los te laten. De dagelijkse klusjes kunnen je helpen je hoofd leeg te maken en je rustiger te voelen – als je er maar met de juiste houding aan begint.

Die houding heeft alles te maken met het inmiddels welbekende mindfulness. De grondlegger, Jon Kabat Zinn, omschrijft het zo: ‘Mindfulness is het bewust aandacht geven aan het moment, zonder hierover te oordelen’. De verwoestende effecten van stress op lichaam en geest blijken steeds weer groter dan gedacht. Mindfulness helpt je bij het verlagen van stress en dat heeft een positief effect op je lichaam en je mentale gezondheid. Je traint jezelf bij het moment te blijven en malende gedachten in te tomen. Wanneer je een huishoudelijke taak mindful uitvoert, voelt dat heel anders dan wanneer je vol stress en irritatie aan de slag gaat.

Maar hoe werkt dat nou in de praktijk? Het is heel simpel. Probeer de volgende keer als je de afwas doet alleen maar met de afwas bezig te zijn. Ga niet gedachteloos aan de gang, maar houd je aandacht bij wat je aan het doen bent. Let goed op hoe jouw sponsje het vuil uit je vieze pan verwijdert, zie de belletjes in het sop en voer elke handeling bewust uit. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar er is niemand die doorheeft wat je aan het doen bent! Als je gedachten met je aan de haal gaan, denk dan aan het resultaat van je inzet. Hoe lekker is het dat straks al je servies weer schoon in de kast staat, het aanrecht weer droog is en het fornuis schoon? Probeer negatieve gedachten zoals: “Zat ik maar op de bank, wat is de afwas toch een stom werkje!” los te laten. Je zult merken dat je hoofd tot rust komt.

Ontstressen

De impact van rommel

Een stapel wasgoed die gestreken moet worden, schoenen in de woonkamer, een eettafel vol post en vuile borden… dat is niet lekker thuiskomen. De Universiteit van California deed onderzoek onder dertig stellen en ontdekte dat degenen die hun huis rommelig vonden verhoogde cortisolniveaus hadden. Cortisol is het hormoon dat in ons lichaam vrijkomt bij stress. Rommel is dus een oorzaak van stress en heeft daarmee een slechte invloed op je gezondheid. Je kunt dit ook van een andere kant bekijken: verminder de rommel en verlaag je stressniveau!

We raden je aan om met iets kleins te beginnen. Het doen van een simpele klus, zoals het stofzuigen van je slaapkamer of schone sokken opruimen, leidt namelijk je brein af van stressvolle gedachtes. Je kent ze wel: “Ik moet het hele huis nog poetsen!” of “Moet ik weer naar een ouderavond!” en “Ik ben accountant maar eigenlijk wil ik stadsboer worden, maar hoe!” Wanneer is die hele corona-toestand nou eens klaar!” Je kunt kleine klusjes dus zien als een pauze voor je brein. In een Schotse enquête over gezondheid gaven 3000 mensen aan dat het regelmatig doen van het huishouden hen hielp met het verminderen van stress- en angstgevoelens. Ook geeft het afronden van een eenvoudig klusje je momentum, het gevoel dat je iets bereikt hebt en kan je gevoel over die grote taak veranderen. Want hoe meer klusjes je klaart, hoe beter jij je voelt. En ontspannen in een schoon en net huis is natuurlijk véél makkelijker!

Ontstressen

Voor altijd ontspullen

Wil je nou niet elke keer weer met een rommelig huis geconfronteerd worden? Kijk dan eens of je kunt gaan ontspullen. De Engelse term ‘decluttering’ wordt ook vaak gebruikt en betekent eigenlijk dat je alles wat je niet gebruikt weggeeft, verkoopt, doneert of weggooit. Op die manier creëer je ruimte in je huis én je hoofd. Hier volgen een aantal voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Welke kleding heb ik al in geen tijden aangehad?
  • Wat ligt er al jaren op zolder stof te vergaren?
  • Wordt ik wel echt blij van al die spulletjes die in de woonkamer stoffig staan te worden?
  • Waarom bewaar ik eigenlijk al die gelezen boeken?
  • Ga ik die cursus Frans ooit afmaken?
  • Heb ik echt 27 koffiemokken nodig?
  • Waarom heb ik 50 dvd’s en geen dvd-speler?

Goed idee? Bekijk dan ook even onze challenge! Klaar met ontspullen? Dan kun je gaan organiseren. Daarmee zorg je dat alles in jouw huis een eigen plekje krijgt. Het is een enorme klus, maar de rust die je hiermee creëert betaalt zich dubbel en dwars terug!

Tip: Zorg dat je niet net zo hard je inboedel weer aanvult, anders ben je binnen de kortste keren weer op hetzelfde overvolle punt aanbeland.

 

Was het weer een stressvolle dag en heb je echt geen puf om naar de yogales te gaan? Bedenk dan dat opruimen en schoonmaken ook heel zen kan zijn. Is dat geen geweldige reden om toch de strijkplank erbij te pakken? Wij gaan in ieder geval even de schone was opvouwen! Over twee weken lees je in het laatste deel hoe je jouw klusjes kunt inzetten voor je lichamelijke gezondheid.