Gezond lichaam

Schoonmaken is gezond: Een schoon huis, een gezond lichaam

Schoonmaken is niet stom, schoonmaken is gezond! Deze maand zijn we aan het omdenken. Heb je nieuwe motivatie nodig om van de bank te komen en aan het poetsen te gaan? Onze grootouders zeiden het al: rust, reinheid en regelmaat is het recept voor een gezond leven. En regelmatig het huishouden doen is goed voor je mentale en fysieke gezondheid!

In het vorige deel van dit tweeluik vertelden we je hoe je mindfulness kan inzetten om tijdens het schoonmaken te ontspannen. Ook hadden we het over hoe ongezond rommel is. Deze week richten we ons op je lichamelijke gezondheid. Nieuwsgierig? We gaan aan de slag!

Verbeter het binnenklimaat van jouw huis

De pollen en fijnstof waaien via de ramen naar binnen, je wandelt bacteriën en zand via je schoenen het huis in en waar dat eeuwige stof toch vandaan komt? Dan hebben we het nog niet eens over onze geliefde huisdieren gehad! Katten en honden verharen en nemen na een wandeling ongezien allerlei viezigheid mee naar huis. De piepkleine stofdeeltjes van het stro en zaagsel van hamsters en konijnen hangen in de lucht, samen met de lucht van hun uitwerpselen, en een vogel laat overal veertjes achter. In de zomer krijgen we regelmatig bezoek van insecten in alle soorten en maten en in een vochtige kelder kan er zo maar schimmel groeien.

Onze moderne huizen zijn zwaar geïsoleerd en daarom blijven die vervelende stoffen en een teveel aan vocht binnenshuis hangen. Sterker nog: de lucht in jouw huis is vaak viezer dan buiten! En hoe langer je wacht met schoonmaken, hoe vervuilder de lucht in je huis wordt, en daarin zwerft van alles rond dat lichamelijke problemen zoals allergische reacties kan veroorzaken.

De beste manier om dat te voorkomen is door regelmatig goed te luchten en schoon te maken. En dan bedoelen we niet alleen stoffen, maar echt met een sopje aan de slag! Zo verbeter je snel het binnenklimaat van je huis en creëer je een gezond thuis. Fijn voor jouzelf, maar dubbel zo belangrijk als je iemand in huis hebt met een aandoening zoals astma of stofallergie.

Tip: Doe als de Japanners en zorg dat iedereen bij binnenkomst al bij de voordeur zijn schoenen uitdoet en op huissloffen verder gaat!

Tip: In de winter zitten ramen en deuren potdicht en ben je minder geneigd eens goed te luchten. De vervuiling in het binnenklimaat is na die koude maanden dus flink opgebouwd. Een voorjaarsschoonmaak is dus helemaal geen gek idee!

Tip: Een schone slaapkamer helpt bij een goede nachtrust. Slaapproblemen? Probeer dan eens of het helpt om vaker jouw slaapkamer op te ruimen en goed schoon te maken. Verschoon ook vaker je lakens. Uit een enquête van The National Sleep Foundation in Amerika bleek dat 75 procent van de ondervraagden beter sliep als ze onder fris ruikend beddengoed konden kruipen!

Gezond lichaam

Poets de calorieën weg!

Je weet het vast wel: met regelmatig bewegen verminder je het risico op hart- en vaatziekten en kun je beter met stress omgaan. Hoeveel moet je ook alweer bewegen? De Hartstichting geeft volwassenen de volgende richtlijnen:

  • Zit niet te vaak of te lang stil.
  • Beweeg elke week minstens 2,5 uur matig intensief.
  • Doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken.

Sporten is niet voor iedereen weggelegd en vindt ook niet iedereen even leuk. Zag je dat de Hartstichting het over ‘matig intensief’ heeft? Laat huishouden en schoonmaken nou ook onder matig intensieve inspanning vallen! Had jij er al eens aan gedacht dat je tijdens het poetsen, stofzuigen en was op hangen ook best wel wat calorieën verbrandt? En bij de zwaardere klussen, zoals met een gevulde wasmand naar zolder lopen of alle ramen lappen, train je ook nog eens je been- en armspieren en je core.

De schattingen voor hoeveel calorieën je tijdens het poetsen verbrandt lopen een beetje uiteen en zijn altijd gemiddelden. Ook hangt het natuurlijk sterk af van hoe enthousiast je aan de slag gaat, en van je leeftijd en gewicht. Hieronder zie je een lijstje dat is samengesteld door Liesbeth Verboven en Hilde Smeesters, die samen het boek De Grote Schoonmaakbijbel schreven.

  • Badkamer schoonmaken: 400 kcal p/u
  • De vloer schrobben: 325 kcal p/u
  • Dweilen: 312 kcal p/u
  • Ramen lappen: 300 kcal p/u
  • Stofzuigen: 250 kcal p/u
  • Afstoffen: 170 kcal p/u
  • Afwassen: 160 kcal p/u
  • Strijken: 147 kcal p/u
  • De was doen: 146 kcal p/u
  • Het bed opmaken: 136 kcal p/u
  • Koken: 136 kcal p/u
Gezond lichaam

Je bent nu toch al bezig! (Zo maak je jouw klusjes intensiever)

Ben je extra gemotiveerd en wil je tijdens het schoonmaken meer calorieën verbranden dan je in het bovenstaande lijstje terugziet? Wees dan creatief met de activiteiten. Kun je een extra handeling toevoegen om je huishoudelijke klusjes uitdagender te maken? We geven je een aantal tips:

Dweilen en stofzuigen: Stap elke keer als je de dweil of stofzuiger naar voren brengt mee in een volledige lunge. Bij een lunge gebruik je zo’n beetje alle belangrijke spieren in je onderlichaam. Hij is pittig voor je onderbenen en je billen en je spant je buikspieren aan om in balans te blijven.

Doekje over oppervlaktes, kastjes en planken halen; koken: Moet je tijdens het poetsen boven je hoofd reiken? Dan moet je vast op je tenen staan. Je voelt dat je zo je kuitspieren activeert. Dat kun je natuurlijk ook doen als je op lager niveau schoonmaakt of als je staat te koken. Geef je kuiten af en toe een pauze door op één been te staan en af te wisselen. Zo krijg je sterkere enkels en train je je core.

Laag bij de grond stoffen: Probeer het afnemen van de plinten eens op handen en knieën te doen. Houd je microvezeldoekje in je rechterhand en strek die uit om stof af te nemen. Wissel daarna af met je linkerhand. Maak het nog lastiger door je linkerbeen te strekken als je met je rechterhand aan het poetsen bent (en andersom). Best pittig, toch? Met het strekken van je been train je je bilspieren. Als je je benen op de grond houdt, gebruik je je rug en buikspieren. Nou je toch op je handen en knieën zit… doe een paar keer deze oefening.

Strijken en afwassen: Zet een muziekje aan en doe een dansje!

Tip: Traplopen is gezond, dus draag bij het opruimen niet alle spullen in een keer naar boven of beneden. Zorg dat je een keertje extra loopt!

 

Heb je weer eens geen puf om in het huis aan de slag te gaan? Bedenk dan dat je door op te ruimen en schoon te maken eigenlijk aan je gezondheid aan het werken bent. Is dat geen geweldige reden om toch maar even de wc-borstel ter hand te nemen? Wij zetten in ieder geval even een muziekje aan en gaan de badkamer schrobben!